Základní škola, Zruč nad Sázavou, Okružní 643  |   Tel.: 327 531 225  |   

V letošním školním roce se žáci V. třídy v Uhlířských Janovicích zapojili do mezinárodního eTwinningového projektu „Hráme sa – Myslíme – Tvoríme“, který jsme realizovali ve spolupráci se základní školou na Slovensku. Projekt byl zaměřen na rozvoj čtenářských a komunikačních dovedností žáků zábavnou a tvořivou formou. Postupně jsme se věnovali třem hlavním oblastem, které vyplývají z názvu a zaměřili se na komunikaci, porozumění textu a rozvoj fantazie.

1. Hráme sa = komunikace hrou

V první části jsme s žáky rozvíjeli verbální i neverbální komunikaci prostřednictvím různých her. Vyzkoušeli jsme si, jak sdělovat emoce beze slov – pomocí mimiky, gest, pohybu či očí. Hráli jsme také komunikační hry s kartičkami, při kterých se žáci učili naslouchat, vést rozhovor a reagovat na druhé. Oblíbenou aktivitou byly i „role-playing“ hry, ve kterých si žáci hráli na různé postavy a učili se vyjadřovat pocity a myšlenky.

2. Myslíme = aktivní naslouchání a porozumění příběhům

Ve druhé fázi jsme se zaměřili na čtení a porozumění slyšenému textu. Žáci poslouchali pohádky a příběhy a pomocí speciálních čtenářských kartiček pracovali s textem. Kartičky byly rozděleny do třech částí: před čtením, během čtení a po přečtení. Všichni tak měli možnost přemýšlet, o čem příběh bude, sledovat jeho vývoj a vyjadřovat své dojmy i názory.

3. Tvoríme = rozvíjíme fantazii

Třetí část projektu byla věnována kreativitě. Žáci vymýšleli vlastní konce příběhů, tvořili nové názvy, kreslili ilustrace a některé pohádky dokonce zpracovali formou komiksu – ručně i v online nástrojích jako je Canva. Nechyběla ani dramatizace pohádek, která všechny zúčastněné velmi bavila a umožnila jim příběh skutečně „prožít“.

Spolupráce a společné zážitky

Po celou dobu projektu jsme si se slovenskou školou vyměňovali informace a pracovali s jazykem obou zemí. Žáci si tak nenásilně rozšiřovali slovní zásobu a učili se porozumět slovenským výrazům. Vyvrcholením projektu bylo několik online setkání, při kterém si žáci vyzkoušeli, jak dobře rozumějí druhému jazyku. Několikerá setkání jen potvrdila, že společné učení může být zábavné a inspirativní.

Projekt byl velkým přínosem nejen pro rozvoj čtenářských a komunikačních dovedností, ale také pro budování přátelských vztahů a mezinárodního porozumění. Věříme, že získané dovednosti i zážitky si žáčci odnesou do dalšího života.