Na 21. 3. připadá Světový den Downova syndromu. Nošením rozdílných ponožek vyjadřujeme podporu a sympatie lidem s tímto celoživotním onemocněním. I letošní rok se žáci společně s pedagogy nadšeně zapojili do tzv. Ponožkové výzvy. Žáci získali informace o chromozomech, o odlišnosti i výjimečnosti osob s Downovým syndromem a uvědomili si, že díky vzájemnému respektu můžeme žít všichni společně. Na závěr jsme se všichni vyfotili v různobarevných ponožkách.
Žáci 6.,7.,8. a 9. ročníku využili vybraných vyučovacích hodin výtvarné výchovy k naučné podívané a kulturnímu zážitku. Výstavní prostory minigalerie KIC v Uhlířských Janovicích zaplnily práce účastníků soutěže a v průběhu únorového a březnového měsíce nechala tímto veřejnosti nahlédnout do tradice svátku Masopustu .
Výběr byl opravdu pestrý a my si mohli prohlédnout nápady kolektivů mateřských školek, školních družin i zájmových kroužků základních škol nejen z Uhlířských Janovic. Mezi všemi nechyběly ani ty naše, měli jsme velkou radost, byly totiž výherní. Přehlídka tradičních i netradičních výtvarných technik, „recy“ materiály, přírodniny a prostorová tvorba. Soutěžní díla společně s těmi výherními tak trochu zkoušela naše znalosti, proto jsme si zároveň s prohlídkou udělali malé opakování a jmenovali si postupy práce a použité materiály. Se zájmem jsme pročítali jednotlivé vizitky autorů a občas si sáhli na zhotovené dílo stojící v prostoru či visící nad hlavami. Makové koláče, jitrnice, fotokoutek klauna, věrná kopie maškary kobylky, vozembouch a další tradiční zábava či předměty vlastní tomuto svátku plnému veselí. Společně jsme se shodli na tom, že výstava soutěže se velmi povedla, odkaz našich předků se pestře vybarvil a prostřednictvím originálních děl mladších a starších žáků byl opět mezi námi jako kdysi s našimi prarodiči.
Protože jaro už ťuká na dveře, domluvili jsme se na návštěvě Domova seniorů v Uhlířských Janovicích. Připravili jsme jarní tvoření - ovečku ze zbytků vln. Do Domova seniorů chodíme rádi. My i klientky domova máme radost ze společné práce, zpívání a povídání. Také ovečky se povedly. Už se těšíme na další setkání, které bude možná s překvapením.
Březen se nese v duchu finančního zdraví, a proto jsme se rozhodli dětem tento náročný svět financí více přiblížit a to zajímavou a zábavnou formou. Finanční gramotnosti se samozřejmě věnujeme v průběhu celého školního roku, zejména v hodinách matematiky, ale též vlastivědy či občanské výchovy. Dne 14. 3. 2024 jsme přichystali projekt, jehož hlavním cílem bylo vést žáky k zodpovědnému finančnímu rozhodování.
V úvodu byli žáci seznámeni s různými světovými platidly. Poznali tak rozmanitost bankovek i mincí po celém světě. Na českých bankovkách (současných i minulých) správně poznávali a spojovali vyobrazené osobnosti. Společně jsme se věnovali také peněžním padělkům a jakým způsobem poznáme falešné peníze. Zaměřili jsme se také na mince, jejich hodnotu, barvu i potisk. Jedním z úkolů bylo mimo jiné poskládat rozstříhanou minci. Mezi další výzvy, které jsme žákům uložili, bylo například rozměnit větší částku na menší, správně vrátit nebo složit přesně určenou sumu peněz. Nechyběl ani improvizovaný obchod, ve kterém žáci nakupovali plyšáky s různými hodnotami. Pověděli jsme si i o jiných formách platebního styku, o údajích na platební kartě, riziku půjček i nástrahách na internetu. Se staršími žáky jsme ještě navíc odpovědně řešili otázku rodinného rozpočtu, rozdělovali jsme příjmy a výdaje domácnosti nebo odhadovali cenu za různé zboží. Mladší žáci si mezitím navrhli vlastní ručně malovanou bankovku i minci.
Všem zúčastněným patří velké poděkování a pochvala za týmovou práci.
REALIZACE INVESTICE NÁRODNÍHO PLÁNU OBNOVY – KOMPONENTA 3.1
V rámci Investice č. 2: Vybavení škol digitálními technologiemi z komponenty 3.1 Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace z Národního plánu obnovy vynaložila škola finanční prostředky k dosažení cíle č. 172 zakoupením digitálních technologií a vybavení za účelem dálkového studia.
V rámci Investice č. 2: Vybavení škol digitálními technologiemi z komponenty 3.1 Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace z Národního plánu obnovy vynaložila škola finanční prostředky:
- k dosažení cíle č. 173 zakoupením IT zařízení do školního fondu mobilních digitálních zařízení pro znevýhodněné žáky (prevence digitální propasti);
- k dosažení cíle č. 174 zakoupením digitálních technologií a vybavení na podporu digitální gramotnosti a zavedením nových vzdělávacích programů v oblasti IT.
Žáci 2. ročníku se v pátek 8.3. zaměřili na svoji finanční gramotnost. Nejprve navštívili poštu a obchody v Uhlířských Janovicích. Zde si rozměnili papírové bankovky na kovové padesátikoruny. Každá dvojice si směnu vykomunikovala sama a sama si vybrala i místo, kde si bankovky rozmění. Potom jsme navštívili cukrárnu ,, U Zdeničky”. Tady si každý žák zakoupil nákup a sám si spočítal, kolik nákup bude stát. Po zaplacení následovala kontrola vracených peněz. Všechny děti byly moc šikovné a pracovaly velice pečlivě. Odměnou pro ně byla ochutnávka nákupů.
Ředitelka Základní školy, Zruč nad Sázavou, Okružní 643 vyhlašuje
na den 25. dubna 2024 (čtvrtek) od 8:30 do 16:00 hodin
zápis žáků do 1. ročníku základní školy pro školní rok 2024/2025.
Zápis se týká dětí, které vyžadují ke svému vzdělávání pomalý, individuální přístup a malý třídní kolektiv v základní škole, dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, kombinovanými vadami nebo jiným zdravotním postižením.
Ve Zruči n. S. nabízíme zařazení dítěte do třídy pro žáky s vadou řeči.
K zápisu je nutný rodný list dítěte, průkaz totožnosti zákonného zástupce, vyšetření z odborného školského pracoviště (PPP, SPC,…)
Přihlášení k zápisu:
Telefonicky: 327 531 225 nebo 734445835,
Mailem:
„Žádost – přihlášení k zápisu“ je umístěna na webu www.zs-okruzni.cz v sekci Dokumenty – zápis do 1. ročníku, vyplněnou doručte co nejdříve do školy.
Bližší informace obdržíte na telefonu 327 531 225 nebo 734445835, případně na mailu
Místo zápisu:
Zruč n. S. a okolí: Základní škola, Zruč nad Sázavou, Okružní 643
Uhlířské Janovice a okolí: Uhlířské Janovice, Komenského 400
Masopust dorazil i do naší školy. Od začátku února jsme si vyprávěli jeho historii. Vymýšleli si masky, vybírali písničky a připravovali různé hry. Ve čtvrtek 22. 2. vše vypuklo. Oblékli jsme se do kostýmů a vyrazili do sokolovny. Každá třída si připravila masky v duchu nějaké pohádky. Představili se nám Šmoulové, Tři prasátka, Pyšná princezna se svým zahradníkem. Nechyběla ani Šíleně smutná princezna, Robot, Včelka Mája a další krásné masky. Na závěr nás navštívili naši malí kamarádi z Mateřské školy v Radvanicích. Karnevalové veselí jsme si opravdu užili.
Žáci ve Zruči n. Sázavou se zapojili do dopravně bezpečnostního projektu "Porozumíš, neohrozíš." od společnosti ČESMAD BOHEMIA. Žáci shlédli videa nabízející informace o novém cykloznačení, hromadných přechodech či nebezpečných situacích z pohledu řidiče. Současně vyplnili test související s videi. Tímto se zapojili do soutěže o ceny.
V únoru jsme využili pozvání paní ředitelky Hany Sochůrkové z MŠ Malostranská a dvě čtvrteční dopoledne prožili spolu se školkovými dětmi v jejich nové dílně. Tady jsme společně zasedli ke stolečkům a z keramické hlíny nejdříve váleli, krájeli, vyrývali a pak i dekorovali nejrůznější srdíčka. A nejen to. Po skončení práce s hlínou jsme si mohli vyzkoušet svoji schopnost a šikovnost při práci se dřevem i v minilaboratoři. Kdo chtěl, využil možnost zahrát si zajímavé společenské hry, případně stavět z písku i stavebnic. Teď už čekáme, až budou srdíčka vypálená a my je budeme moci darovat svým blízkým.
Sníh a mráz, mráz a sníh, děti radují se na saních. Uklizené koloběžky, nahradily brusle běžky.
Během ledna a února žáci ve Zruči n. Sázavou dostali možnost důkladně se seznámit se zimními sporty. V rámci tělesné výchovy navštívili zimní stadion v Ledči nad Sázavou, kde se věnovali bruslení na ledě. V hodinách výtvarné a pracovní výchovy využili kombinované výtvarné techniky při ztvárnění postav v pohybu, sportovního náčiní a pomůcek. Současně si vyhledávali informace o našich známých olympijských sportovcích, kteří se věnují právě zimním sportům. Pro každého žáka toto obsáhlé téma přineslo spoustu nových poznatků a informací.
Naše škola se zapojila do Týdne pro wellbeing ve škole. Cílem wellbeingu je žít spolu s ostatními spokojený život. A protože je fialová barva barvou duševního zdraví, celý týden se nesl ve znamení této barvy.
Ve Zruči a v Uhlířských Janovicích jsme se věnovali wellbeingovým aktivitám často hned od rána. Některé třídy zahajovaly den společnou snídaní, žáci si povídali o svých talismanech a tvořili výrobky ve fialové barvě. Byla to převážně srdíčka, protože symbolem wellbeingu je srdce v dlaních. Nezapomněli jsme se ani tematicky obléknout do fialové barvy. Do projektového týdne se zapojili i rodiče, kteří psali žákům a učitelům milé vzkazy a přání.
Ve středu 7. února jsme se po vyučování sešli v útulné čítárně městské knihovny v Uhlířských Janovicích a těšili se na zajímavé povídání z říše knih a psaného slova.
Naše milá paní knihovnice Renata si pro nás připravila program plný poučení i zábavy a mohli jsme i nahlédnout pod pokličku krásného povolání knihovnice.
Prošli jsme jednotlivá oddělení prostor knihovny, nechali si nápovědu z obsahu či obalu knihy a kontrolovali její správné zařazení. Dostali jsme rady a návody na lépe strávený volný čas a alternativu vyhledávání informací bez pomoci všudypřítomného on line prostředí. Prolistovali jsme encyklopedie a podívali se na zvířata celého světa z polosedu na měkkém podsedáku. Poznali jsme knihy, které nás naučí, zabaví i pobaví. Četli jsme dokonce sluchem a rozkládali leporelo. Každý jsme si mohl vyzkoušet vyhledat svou zálibu. Vášnivý rybář Pepíček si doplnil informace o velikosti některých druhů sladkovodních ryb a spolužákům názorně ukázal v encyklopedii několik fotografií i s popisem. Zaposlouchali jsme se do čteného slova oblíbené knihy a učili se takto odpočívat. A kdopak z nás pečuje o knihy a jak? Obalíme je průhledným obalem, vyrobíme si obal z látky nebo budeme skládat ozdobný balicí papír? Než začneme listovat stránkami, umyjeme si ruce? Proč nemáme při čtení jíst? Někteří z nás se jistě polepší a začnou třeba ještě dnes ve třídě školní družiny.
Závěrem besedy jsme si zahráli kvíz a snažili se porozumět popisnému jazyku pohádkových postav. Obě družstva bodovala, ale i tak bylo co dohánět. Takže, půjčíme si tedy některé pohádkové knihy domů hned teď? Ano! Průkazku čtenáře máme již založenou. A kdo to nestihl, jistě se rád do knihovny vrátí.
Výtvarníci ze všech ročníků si společně se zájmovými družináři opět tematicky zasoutěžili a již druhým rokem pokračují tradičně v TRADICI. Vyhlášená soutěž města Uhlířské Janovice byla únorovou výzvou a my se s chutí pustili do veselé činnosti plné barev a netradičních nápadů.
Ti nejmladší z nás tiskali korkovými zátkami a těšili se na rozpustilý klaunův účes, byli jsme i návrháři a prošli se v legrační vzorované botě. Skládali jsme druhy náplně svátečních koláčů z barevných plastových víček a užili jsme si recytvoření s kartonem. Starší žáci oživili masopustní masky a lidové hudební nástroje. Maškara koně a jeho naplétaná hříva z proužků vlny a krepového papíru byly zkouškou dovednosti pro naše prsty. Vozembouch a ozvučení babiččina jedinečného smetáku visacími ozdobami nás pro změnu výtečně pobavily a společně jsme si užili práci ve skupině.
Školní družina nemohla opomenout HRY a ZÁBAVU. Pracovní dílničky se plnily nápady na stolní hry uvnitř i venku. Spojili jsme příjemné s užitečným a zdravou procházkou nasbírali v místních obchodech potřebný materiál na výrobu. Krabice a krabičky daly prostor kuličkované, žonglujícím maskám průvodu a hlavolamům.
Když jsme se rozhlédli po soutěžních výrobcích a výtvarných dílech na předepsaném stanovišti pro všechny soutěžící, potěšilo nás, jak kreativní a nápadití jsme byli. Opakovaně dané téma bylo příležitostí se více zamyslet, prolistovat knihy a poznat hlouběji historii našich předků. Další rok se tedy opět s velkým zájmem těšíme na pozvání k účasti.
A teď už honem na stupínek mezi vítěze! Hurá, máme cenu!
V rámci tělesné výchovy se žáci věnují i zimním sportům. Zimní stadion v Ledči nad Sázavou poskytl našim žákům ledovou plochu pro bruslení. Pro některé žáky to znamenalo poprvé se postavit v bruslích na led. Postupně se většina zúčastněných žáků naučila bruslit i bez pomoci hrazdy a všichni ze svých viditelných pokroků zažívali velkou radost.
Víceúčelový sál ve Spolkovém domě ve Zruči nad Sázavou nabízí sportovní vyžití i našim žákům během hodin tělesné výchovy. Žáci se do prostorné, funkčně vybavené tělocvičny vždy těší. Během společných pohybových her se učí vzájemnému respektu a vhodné komunikaci mezi sebou. Individuálně využívají vlastních pohybových možností a svou kondici mohou zlepšovat při cvičení na nářadí. Po sportovní zátěži si žáci užívají i relaxační chvíle v tichu. Možnost využívat tělocvičnu ve Spolkovém domě našim žákům výrazně zkvalitňuje hodiny tělesné výchovy.
Strana 5 z 59